W
odrodzeniu pozycja społeczna artystów rośnie, zaczęli oni dążyć
do podniesienia statusu swej profesji i oddzielenia od rzemiosła, toteż
aspirują do miana uczonych, podnosząc rzeźbę, architekturę i malarstwo
do rangi nauki, tym bardziej, że współgrało to z ich dążeniami,
by obliczyć swe dzieła z matematyczną dokładnością. Dopiero
później pojawił się sprzeciw wobec tej ścisłej koncepcji, sztuka
oddzieliła się także od nauk. Pomimo, że miano świadomość, że sztuki są
czymś różnym od nauk i rzemiosł, nie było pomysłu, co łączy to,
co dziś nazywamy sztukami pięknymi. Początkowo uważano, że jest to
rysunek, i mówiono o sztukach rysunkowych, nie wiedziano jednak,
na jakiej podstawie dołączyć do tego muzykę, taniec i teatr.
We
Florencji, Rzymie, Wenecji i innych włoskich miastach artyści zaczęli na nowo
odnajdywać piękno sztuki antyku. Zaczęto znów malować postacie w akcie, nawet
postacie biblijne (np. Masaccio – Wygnanie z raju). Również tematyka
mitologiczna stała się bardzo popularna (np. Szkoła Ateńska Rafaela). We
Włoszech ukształtowało się malarstwo portretowe i powstał prototyp popularnego
w późniejszej sztuce niderlandzkiego baroku pejzażu (np. Burza Giorgione).
Istotną
nowością był wynalazek zbieżnej perspektywy geometrycznej, linearnej oraz
powietrznej.
Portrety
malowano na tle pejzaży, co jest potwierdzeniem silnego zwrotu malarstwa
renesansowego ku naturze. Wprowadzono sfumato, a światło na obrazach jest lekko
zamglone oraz wykorzystywany jest światłocień.
Przedstawiciele malarstwa :
Sandro Boticelli
Leonardo da Vinci
Michał Anioł
Rafael Santi
|
|