SZTUKA WSPÓ£CZESNA |
Sztuka najnowsza
ma swój pocz±tek w po³owie XX wieku. Na malarstwo
wspó³czesne oddzia³ywa³o wiele kierunków w sztuce m.in.
abstrakcjonizm, konstruktywizm, surrealizm i dadaizm. Kierunki te
wykszta³ci³y ¶ci¶le zwi±zane z nimi nurty. Jednak plastyka koñca XX
wieku sta³a siê wyrazem okre¶lonej ideologii malarza, nie za¶ czystego
zamys³u estetycznego. Po II wojnie ¶wiatowej narodzi³y siê nowe tendencje w malarstwie. By³y to: Informel – czyli sztuka bezkszta³tna wchodz±ca w obrêb abstrakcjonizmu niegeometrycznego, która d±¿y do swobodnej ekspresji przez stosowanie barwnych plam b±d¼ linii. Styl ten nie podlega ¿adnym regu³om kompozycyjnym. Jego przedstawicielami s±: Wols, Hans Hartung. Ekspresjonizm abstrakcyjny, k³ad±cy nacisk na pod¶wiadomy akt twórczy. Dzieli siê on na: action-painting (abstrakcyjne malarstwo gestu), polegaj±ce na tworzeniu obrazów przez kapanie farb na p³ótno, color field painting (malarstwo barwnych p³aszczyzn), gdzie najistotniejszym elementem jest kolor. Jego przedstawiciele to m.in. Jackson Pollock, Mark Rothko i Tadeusz Kantor. Malarstwo materii – ¶rodkiem wyrazu jest tu materia (np. gips, piasek, ska³a), któr± poddaje siê obróbce. W³±cza siê j± do obrazu na zasadzie kola¿u. Do twórców tego nurtu zalicza siê Jeana Fautriera i Antonio Tapiesa. Taszyzm – nale¿±cy do niegeometrycznego nurtu abstrakcjonizmu. Cechuje siê ekspresj± i gwa³towno¶ci± tworzenia dzie³. Prace powstaj± zgodnie z instynktem twórcy, wbrew rozumowi. W tym stylu tworzyli: Jean-Paul Riopelle, Tadeusz Dominik. Malarstwo kaligraficzne (odmiana informelu) – styl malarstwa abstrakcyjnego, w którym arty¶ci umieszczali na swoich obrazach porozrzucane proste znaki lub popl±tane linie pisma bez pocz±tku i koñca. W taki sposób malowali: Cappo Grossieo, Mark Tobey. Hiperrealizm – wzorem dla obrazu staje siê zdjêcie, które przenosi siê na p³ótno drog± projekcji. Inspiracj± dla malarzy jest rzeczywisto¶æ. Dzie³a pozbawione s± wp³ywu osobowo¶ci malarza. Przedstawicielami tego stylu s±: Chuck Close, Richard Estes. Op-art (Optical Art – sztuka optyczna) – arty¶ci maluj±cy w tym stylu chc± za pomoc± z³udzeñ optycznych, spowodowanych odpowiednim rozmieszczeniem linii, a tak¿e p³aszczyzn barwnych zawrzeæ iluzjê ruchu. Takimi twórcami s±: Victor Vasarely, Carlos Cruz-Diez. Pop-art – jako tworzywo wykorzystuje siê tu przedmioty powszechnego u¿ytku i eksploatuje wytwory kultury masowej. Twórcami tego stylu byli: Eduardo Paolozzi i Andy Warhol. |